January to March 2005
Issued July 2005 (amended)

Programme Complaints: ‘ '

Appeals to the Governors




The Board of Governors is responsible for overseeing the running of the BBC, to ensure that
the BBC serves the public interest.We do this in a range of ways, such as setting key
objectives and approving strategy and policy. Most importantly for this bulletin, we are
responsible for monitoring the effectiveness of complaints handling by the BBC, including
hearing appeals from complainants who are not happy with the responses they have received

from management to serious programme complaints.

The Governors’ Programme Complaints Committee is a subcommittee of five members
drawn from the full Board of Governors. For a full account of our remit, please see the back

page of this bulletin.



Foreword by the Chairman of the
Governors’ Programme Complaints Committee

The Governors’ Programme Complaints Committee (GPCC) is responsible for ensuring that complaints
are properly handled by the BBC.The Committee therefore welcomed the launch by BBC management

of a new process for handling complaints on | February 2005. (Details of the new arrangements can be

found at bbc.co.uk/complaints.) We report on our review of the new system in the GPCC bulletin for

April-June 2005.

This audit is just one of a range of ways in which the GPCC maintains its oversight of BBC complaints
handling. The Committee also takes appeals from individuals who have made an editorial complaint to the
BBC Editorial Complaints Unit or a Divisional Director, and who are not satisfied with the response they
have received. In the first three months of this year, the Committee published findings on 22 appeals: 20
related to matters of impartiality and accuracy, and two related to matters of taste and decency.The

Committee upheld three in full or in part (see findings beginning on pages 31 and 32).

In this period, the Committee considered complaints about the broadcast of Jerry Springer — the Opera as
part of Jerry Springer Night on BBC Two (Saturday 8 January 2005). It did not uphold the complaints and,
given the level of public controversy surrounding its transmission, this decision was published immediately.

The finding is available online at www.bbcgovernors.co.uk.

The Committee continued to receive a proportionately high volume of appeals concerning alleged
breaches of impartiality in the BBC’s Middle East coverage.A small number of complaints, whilst not being
upheld, highlighted the need for extreme care over the choice of words used in news reports about the
Middle East. The Committee stressed the need for constant vigilance and sensitivity to the nuances and

connotations of individual words and phrases.

7' o

-

Richard Tait
Chairman of the Governors’ Programme Complaints Committee

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page |



Summary of appeals

Matters of impartiality and accuracy

Kenyon Confronts
BBC One, |5 October 2003

Kenyon Confronts: Secrets and Confessions featured the stories of four adults who claimed that as children they
had been abused by Catholic priests. The core of the programme was the previously untold and
unpublicised story of Father James Robinson, from the Archdiocese of Birmingham. Two of the men
featured in the programme claimed that Father Robinson had abused them as children. All four individuals
felt that, in dealing with their allegations (made when they were adults), the Church’s concern to protect its
public reputation had been placed before the needs of the victims of child abuse. This attitude was, they
claimed, making their suffering worse.

The current Archbishop of Birmingham, who was not in post at the time of the alleged incidents of child
abuse, is responsible for implementing the Church’s new policy on dealing with accusations of child abuse,
adopted following a report by Lord Nolan. Significantly, this policy commits the Church to treating past
complaints as if they were new.

The formal complaint made after transmission to the Head of Programme Complaints

As the complainant subsequently stated in his letter of appeal that he was “content to let go” several of the
matters originally raised with the BBC’s Programme Complaints Unit (PCU), this section focuses only on
those complaints dealt with by the PCU which were the subject of appeal to the Governors’ Programme
Complaints Committee. Other than references to Father Robinson — who was featured in the programme —
references to individual members of the clergy have been anonymised, and they are accordingly referred to
as ‘Father’ irrespective of their true rank.

The Archbishop complained to PCU that:
| Kenyon Confronts was not a suitable vehicle for this subject matter.

2 The overall approach taken by the programme team had been unacceptable. The programme team had
failed to respond to invitations to pursue their enquiries through official channels.

3 The behaviour of BBC reporters towards a number of current and former priests had been
unacceptable. Specifically:

3.1 On |5 August 2003 a priest (Father A) received a telephone call from a man who introduced himself
as ‘Mark’ from the BBC. Despite Father A telling him he had nothing to say, that he had recently left
hospital and was convalescing, ‘Mark’ continued to press for an interview. On 2 September 2003,
Father A’s housekeeper told him that someone called Mark had arrived to visit him. Father A refused
to see him.

3.2 A reporter from the BBC — Paul Kenyon — gained entry to a residential care home by purporting to be
“a Catholic and a friend”. This reporter confronted a retired elderly priest recovering from a stroke
(Father B) and “cornered” him in his room. The reporter continued to question the priest for sensitive
information. When told to route his enquiries through the formal diocesan channels, the reporter
attempted to enter the home a second time, later the same day, to interview another elderly priest. On
that occasion he was turned away.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 2



3.3 A priest (Father C), who was convalescing from lung disease, was approached by a man who wanted to

3.4

question him on child protection matters. Father C explained that he was sick and referred him to the
Vicar General. Despite this, two weeks later the priest found the same man waiting for him outside his
house. Father C felt he had no option but to engage with him in an interview.

On a Sunday evening while waiting for a hearse to bring a body to church, a man who identified himself
as David Baxter from the BBC approached a priest (Father D), on the steps of the church with
mourners all around, to ask questions. The following morning after the funeral, Mr Baxter called at the
presbytery to speak about Father Robinson. It was an unarranged meeting when Mr Baxter could, in
fact, have easily requested a further meeting, thereby giving the priest the option of whether to accept
or refuse.

The Head of Programme Complaints did not uphold these specific complaints on the following grounds:

3.

Kenyon Confronts is governed by the same set of guidelines as other BBC news and current affairs
programming, and the same journalistic standards and rigour are required of its production team. A
programme with the aim and scope of the Kenyon Confronts series was not an inherently unsuitable
vehicle for a topic such as sexual abuse of children by Catholic priests, and the way the Church has dealt
with it.

The definitive statement of the nature and purpose of the programme is outlined on bbc.co.uk as follows:
“Our intention is to bring complicated but important issues to a wide public. We want to make BBC Current Affairs
more accessible and more popular. The facts and the journalism are the same, the way we present it is not.”

The reactions of all the victims who took part in the programme were positive and the 498 calls to the
helpline following the programme did not suggest the topic had been handled insensitively.

When journalists are investigating criticisms of an organisation, they are under no obligation to confine
their approaches to the official channels of that organisation, and any such obligation would clearly be
against the public interest. BBC journalists are under an obligation to give organisations due opportunity
to respond to criticisms, and that was done in this instance.

The Head of Programme Complaints commented on the individual cases involving priests contacted by
the programme’s reporters as follows:

The call from the Assistant Producer, Mark Williams-Thomas, to Father A: the parties differed in their
account of the conversation. In the absence of corroboration for either account, the Programme
Complaints Unit (PCU) felt unable to adjudicate on the points in question. However, the Head of
Programme Complaints noted that Mr Williams-Thomas could not have known of Father A’s medical
condition before contacting him. Mr Williams-Thomas accepted the priest’s refusal to see him when he
attempted to follow up the phone call in person. In the view of the Head of Programme Complaints,
such actions did not go beyond the bounds of decency and propriety.

3.2 The statements of two Roman Catholic Religious Sisters (Sister F and Sister G) did not verify that

Father B was upset by the meeting with Paul Kenyon (and Mark Williams-Thomas). The only evidence in
Sister F’s statement which supported the contention that Father B had, in fact, been distressed by the
visit was third-hand, and not reconcilable with her account of her conversation with him.

3.3 In view of the fact that Father C’s recollection of the meeting with another assistant producer, David

Baxter, did not tally in important respects with a recording that Mr Baxter had made of the meeting, the
Head of Programme Complaints concluded that not much reliance could be placed on the priest’s
recollection of the phone call which preceded the meeting. In particular, the Head of Programme
Complaints did not believe it was possible to rely on Father C’s assertion that he had specifically told

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 3



Mr Baxter that he was ill and did not wish to see or speak to him. This did not square with what the
recording disclosed the priest had said and done when Mr Baxter visited him.

3.4 The visual record of Mr Baxter’s visit to the church on 10 August did not support the suggestion that it
was an inconvenient and upsetting distraction to Father D, who appeared relaxed and unhurried
throughout the conversation. Mr Baxter’s visit to the presbytery the next morning was “unarranged”
only in the sense that he had made no specific arrangement to call at that time. Father D had twice
made it clear in the previous evening’s conversation that he was willing to see and talk to him at a later
date. On opening the door to Mr Baxter, the priest gave no indication that his visit was inconvenient or
unwanted, but invited him in. Therefore, the recordings of the two encounters between Mr Baxter and
Father D gave no grounds for concluding that Mr Baxter employed an unacceptable style of interviewing.
The Head of Programme Complaints noted that Mr Baxter’s use of a hidden camera to record the
meeting was somewhat irregular as he had not cleared in advance the use of this surreptitious filming at
the appropriate editorial level.

The Head of Programme Complaints concluded that the incidents he had investigated did not amount to
unacceptable practice. Nor, in his view, were they an infringement of privacy.

The complainant was not satisfied with the response from the Head of Programme Complaints and wrote
to the Chairman. The Chairman referred the matter to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The Committee’s decision

The Committee noted that it was not being asked to consider the entirety of the original complaint nor
was it being asked to adjudicate on programme content. Rather, the complainant’s complaint was about
the suitability of the programme format for the subject, and the production process.

In particular:

* A key aspect of the Archbishop’s complaint concerned the suitability of the Kenyon Confronts programme
strand to deal with the issues addressed in this edition. According to the complainant, the programme
format lacked the seriousness to do so.

* The second matter for the Committee concerned a series of individual acts relating to the programme’s
research process.

Complaints | and 2

The Committee began by considering the issue of whether the programme format was a suitable vehicle for
this type of investigation. The Committee noted that the complainant had argued that the BBC was
approaching this issue with inappropriate investigative techniques. Had the production team approached the
appropriate authorities, they would have been provided with the material they required.

The Committee agreed that the issue here was whether the production team believed they could achieve
what they wanted by approaching the Church authorities openly. Because the programme was about
allegations of child abuse and a cover-up, as well as all the other issues, the production team felt, reasonably
in the Committee’s view, that they could not pursue the normal channels. This was a programme which was
investigating allegations of serious crime and, as such, a matter of public interest. In such circumstances it
was not reasonable to say that a programme format such as Kenyon Confronts was not a suitable vehicle for
investigating this type of subject matter. The Committee was unanimous in its belief that the programme had
the right to investigate the story.

The Committee did not uphold these aspects of the appeal.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 4



Complaint 3

The Committee considered the complaint concerning unfair treatment of interviewees. The Chairman
observed that, in part, the complaint was that correct procedure had not been observed in the secret filming
and taping of two priests without obtaining consent. The Committee noted that the complaint was not
primarily about a failure to seek permission, but about a “betrayal” of the priests being interviewed. Was it in
fact a breach of trust and a betrayal of the priests interviewed, and should permission have been sought?

In addressing these questions, a key issue to be considered was whether Kenyon Confronts had been justified in
undertaking secret recording by the seriousness of the offence under investigation, and by what it knew
about the relationship between Father D and Father Robinson. It was clear that the production team
suspected that Father D might have been involved in child abuse. The reporter, David Baxter, had asked
Father D directly whether he had “taken children away”. (Father D denied this.) Father D had also attended a
police interview with Father Robinson’s mother about Father Robinson’s departure to America. These points
were relevant in that they raised the question as to whether there was an editorial justification for secretly
recording the interview with Father D.

The reporter, David Baxter, had died since the secret recordings were made. It was, therefore, not possible to
be certain about his initial motivation in undertaking the clandestine recording of Father D. The Committee
agreed, however, that it was possible that the reporter had felt that there was more to be uncovered than
might at first have appeared to be the case, and that the only way this could be uncovered was to use secret
filming. Arguably, in this case it had not added much to the sum of information concerning the investigation:
the reporter had thought something would come of the secret filming but, in fact, it had not.

The Committee considered the content of the secretly filmed interviews in more detail. A key issue was
whether the clandestine recordings had been for future transmission or for the purposes of journalistic
note-taking.

3.1 The attempts to interview Father A

The Committee agreed that there were two issues to be considered in the case of Father A:
* Was the journalist’s behaviour in accordance with BBC guidelines?

* What did the production team believe about Father A?

The complainant argued that it was wrong for the BBC reporter to call uninvited at Father A's home when
the priest had made it clear in an earlier phone call that he did not want further contact. The complainant
argued that this was a form of “harassment” and wholly inappropriate.

Father A said in his witness statement that when the BBC reporter phoned him he was very persistent. He
was, he said, “very angry and upset that he should contact me ‘out of the blue’”. The priest said he had made
clear that he did not wish to meet the reporter and had ended the call by putting down the phone. He said
he could not remember, however, whether he had told the BBC reporter that he had just had a major
operation.

A fortnight later the BBC reporter called at Father A’s house in person; the housekeeper made clear that the
priest did not wish to see him. After this no further attempts were made to contact Father A.

In considering the behaviour of the BBC reporter, the Committee noted that the editorial justification for
wanting to speak with Father A was that he had been a colleague of two priests who had been the subject of
allegations concerning child sexual abuse. The Committee considered that there had been a degree of
inappropriate behaviour in the approach to Father A, but it did not conclude that the journalist’s actions
could be described as seriously improper or, as described by the complainant, “wholly inappropriate”. The
approaches had, after all, been via a telephone call and a knock at the door.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 5



3.2 The interviewing of Father B
The Committee considered the complainant’s argument that it was inappropriate for the two Kenyon
Confronts reporters to enter a home for sick priests.

The Committee noted the sequence of events that afternoon. The receptionist had informed Sister G that
two men were waiting to see Father B. The Sister had asked the receptionist to decide whether Father B
wanted to see his visitors, and if so, where. This course of action by Sister G suggests that the Father was
perceived by staff at the home to be capable of judging for himself whether to receive visitors or not. Later
that day, Sister F proved that she was capable of being a barrier to entry when she refused Paul Kenyon and
another reporter from the programme access to another priest at the home, Father E. The Committee
judged that the reporters visiting the Father might quite reasonably have assumed that staff in the home
would have established whether residents could be seen by visitors.

The Committee noted that Father B had made no complaint in his witness statement. He said he felt
“uncomfortable” at times, but that “they were not unpleasant or malicious in the way they spoke to me”.
There was nothing in his testimony to suggest that the journalists had put a sick man under pressure.

The Committee concluded that it was not inappropriate per se for the two Kenyon Confronts reporters to
enquire whether they might speak to one of the residents. The Committee felt that the reporters could
reasonably have assumed that if it was not appropriate for Father B to receive visitors, this would have been

made clear to them at reception by the staff, as happened when they returned to see if they might speak to
Father E.

3.3 The interview with Father C, secretly taped by David Baxter

In his witness statement Father C stated that seeing David Baxter made him feel “stressed, agitated and
angry”. The Committee considered whether it was reasonable for David Baxter to attempt to obtain a
second interview by approaching Father C in person. Was the interviewer being legitimately persistent, or
was the approach inappropriate! Could it be argued that David Baxter was unaware of the priest’s stress,
anger and agitation, and so did not realise that he was intruding?

The Committee felt that, given Father C’s position within the Diocese of Birmingham, it had been perfectly
reasonable for the BBC interviewer to approach him by phone. The Committee also felt that David Baxter
had been right to pursue an interview with Father C a second time, and that he would have been failing in his
duty as an investigative journalist had he not done so.

The Committee judged that there was, however, a difference between the two interviews. In his interview
with Father D, David Baxter had been hoping to prompt a revelation that would not have been made had the
priest been aware of the secret filming. Father C, however, was being interviewed because he had a function
and a responsibility within the diocese, and not because he was an individual whom the reporter had thought
might possibly have been party to a crime.

The Committee felt that the secret recording of Father C was a more marginal case than Father D. Arguably,
David Baxter had thought that this approach was the only way he would be able to obtain the information he
was seeking from Father C. A central thrust behind the programme was that the Diocese of Birmingham had
been involved in covering up the guilt of priests involved in child sexual abuse. It was clear that, as far as the
reporter was concerned, Father C might have had information that was relevant to the investigation of
whether or not there had been a cover-up.

Again, there was a discrepancy between the witness statement and the material on the filmed record. In his
witness statement Father C said: “| was quite forceful in what | said to him, i.e. that | didn’t want to see or
speak to him because of my illness.”

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 6



In the recording, however, while the priest makes it clear he is in a hurry, he says: “I will talk to you when |
get back.”

At the end of the interview David Baxter says: “Enjoy your holiday... thanks very much.” Father C replies:
“It’s OK, sorry | have to rush.”

The Committee noted the complainant’s comments in his letter of appeal that, as an experienced priest,
Father C was a man capable of maintaining a calm and measured approach. Nevertheless, even allowing for
this observation, the Committee did not agree that Father C’s exchanges with David Baxter suggested
someone who was “stressed, agitated and angry” at being interviewed.

3.4 The interview with Father D, secretly filmed by David Baxter

The Committee noted that in his sworn witness statement — the relevant section is underlined — Father D
said:

“Mr Baxter’s visit on Sunday |10 August was very inconvenient and was very upsetting done in front of family
mourners. It actually took my concentration off from what | should be concerned with at that time.”

In the filmed interview of their conversation, however, David Baxter says to Father D at a point
approximately two minutes into the conversation:
INT:  Well it’s probably not appropriate for me to talk to you now about it. Could | speak to you later?

The priest then continues to talk to the reporter for a further ten minutes.

Towards the end of this first conversation David Baxter says:
INT: Well 'm sorry to have taken up your time...

The priest replies:
FATHER D: Oh no, it’s no trouble at all. It’s just...

The first interview with Father D lasted approximately 10 minutes; the second, 37 minutes. The Committee
felt that, had the first interview at the church been as distressing as Father D’s witness statement suggested,
it is unlikely that the priest would have invited the reporter into his home for a further conversation lasting
37 minutes.

In considering these exchanges, the Committee judged that had the priest been distressed it would have
been difficult for the interviewer to gauge this from Father D’s demeanour and responses. The Committee
agreed that the filmed record did not support the assertion that the priest was upset.

The Committee noted a number of discrepancies between the witness statements (written four months
later) and the filmed record. In his witness statement Father D stated the following about his conversation
with David Baxter:

“He said, ‘I bet you rang Jim Robinson last night,” to which I replied ‘No.” He said ‘Are you sure?’ | said, ‘No, I'm
positive, I’'m certain.” | have not, even to the date of this statement, telephoned or contacted Jim Robinson in
any way.”

Father D said that he added the words “Bet you rang him” to his original diary note of the meeting on
I3 November, the date of the witness statement. This was three months after the diary note which was
written on Monday || August or Tuesday 12 August.

The filmed interview reveals that what David Baxter actually said was as follows:

INT: Have you spoken to him recently?

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 7



FATHER D: I'd say about twice this year I'd say he rang up.
INT: And you haven’t spoken to him last night because...

FATHER D: Oh no, no, no. No, never had ... No, no, | wouldn’t dream of it. Yes, because then that ... you have to
go to [location specified] St Chad’s and that’s where the documentation is on whatever they were...

The witness statement claimed that David Baxter asked Father D “if Jim Robinson was a favourite of Couve
de Murville”. The priest claimed his reply to this was “No, the Archbishop does not have favourites; each
priest is treated the same.”

In fact, the taped record shows that what David Baxter actually said was:
“Do you know was he respected by Archbishop Couve de Murville?”

Towards the end of the second filmed interview David Baxter says to Father D:
INT: You’ve been very helpful.
FATHER D: You know if you want to come back again, you’re welcome ... come back again...

Nothing in the exchange points to Father D indicating to David Baxter that he wanted him to finish the
interview and to leave. All the evidence points to Father D being a willing participant in the discussion. Had
the priest wanted to terminate the first interview he could quite easily have used the fact that he was about
to conduct a funeral as an excuse. He did not, however, do this and, in fact, gave David Baxter the option of
coming back:

INT: ...well anyway, thank you very much.
FATHER D: No, no that’s fine, if you want to come back again, yes.

Given this analysis of the taped interview and, in particular, that within the first few minutes David Baxter
provided Father D with an opportunity to terminate the interview if he wished, the Committee did not
uphold the complaint that David Baxter had acted wrongly in approaching the priest as he was standing in
the church porch preparing to celebrate Mass.

Considerations concerning the unauthorised filming of Father C and Father D

The Chairman said the Committee should consider the following:

* Was there editorial justification in this case for secret filming?

* The filming had not been authorised. What did the BBC Producers’ Guidelines have to say on the subject
of unauthorised filming?

In terms of the editorial justification for the secret filming, the programme clearly felt that there was
evidence to suggest that Father D had been closely connected with Father Robinson, the priest at the centre
of the investigation.

In the case of Father C, the programme had wanted to interview someone in their official capacity within
the diocese. This was because the programme involved allegations that elements within the diocesan
hierarchy at the time had been involved in a cover-up involving paedophile priests.

Surreptitious recording: a view from Editorial Policy
The committee asked the Chief Advisor, Editorial Policy, to comment on the issues raised by the secret
filming.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 8



The Chief Advisor, Editorial Policy, confirmed there was a formal process for authorising secret filming. This
involved obtaining consent from the Head of Department.

There was, however, a distinction to be made between recording for transmission and recording for the
purposes of journalistic note-taking. The Chief Advisor, Editorial Policy, referred the Committee to page 73
of the existing BBC Producers’ Guidelines on Recording Telephone Calls as being the section most relevant
to the matter under discussion.

This states:

“It is permissible without prior referral for programme makers to record their own telephone conversations for note-
taking purposes, or to gather evidence to defend the BBC against legal action. Such recordings should not be
broadcast. Only Controller Editorial Policy can give retrospective permission to broadcast material recorded in this
way, and permission will be given only in exceptional circumstances.”

The Chief Advisor, Editorial Policy, said the guidance had been written with surreptitious telephone
recording in mind as this had been the only technology that realistically applied to this kind of activity at the
time. Since then, other electronic devices had emerged to which the guidance could reasonably apply. The
BBC Producers’ Guidelines were in the process of being revised; it was likely that the guidelines on
surreptitious recording would be broadened to include other devices, particularly in the case of recordings
undertaken for evidential purposes.

The Committee also noted that in the section on Note Taking, the Neil Report, which had examined the
implications for BBC journalism of the Hutton Report, had recommended that: “Whenever practicable,
interviews with sources should be recorded or taped.”

As a result, there was now a trend among BBC journalists towards greater use of recording for the purposes
of evidential note-taking. The Chief Advisor, Editorial Policy, said that in his experience as a senior Current
Affairs Editor it was common practice, and, indeed, had proved highly advisable in a number of sensitive
investigative cases, to undertake surreptitious recordings for the purposes of journalistic note-taking.

As David Baxter had died since making the surreptitious recordings of the two priests, it was not possible to
confirm definitively whether his primary intention had been to undertake the recordings for the purposes of
journalistic note-taking. The Committee concluded, however, that as there had been no subsequent
approach to the Controller, Editorial Policy, for any of the recordings to be used for transmission purposes,
it was reasonable to assume that the purpose of the recordings was evidential.

The Committee, therefore, did not uphold the complaint that David Baxter had acted wrongly in filming the
interviews with Father C and Father D without consent.

The appeal overall was not upheld.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 9



Broadcasting House
Radio 4, 7 November 2004

Writing to the Head of Programme Complaints, the complainant alleged that the BBC had been biased in its
reporting of the Israeli—Palestinian conflict. In particular he complained that a review of the papers by
reporter Hugh Sykes from Jerusalem on Radio 4’s Broadcasting House shortly before Yasser Arafat’s death
had described the Israeli newspaper Ha’aretz as “moderate”. He also complained that the report described
the Jerusalem Post in extremist terms, and that the BBC chose to take a distorted view of the situation and
classified it as the norm.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* Although some Israelis regard Ha’aretz as a left-wing newspaper, describing it as “moderate” cannot be
interpreted as taking one side in the Israeli-Palestinian conflict.

* The Israeli Government’s official website www.mfa.org.il describes Ha’aretz as “the country’s leading
newspaper”.

* When it came to the Jerusalem Post, Hugh Sykes read out a section of its article on the impending death of
Arafat and continued: “The Jerusalem Post’s main editorial is the most telling one: ‘Destructive legacy’ is
the headline.” As neither he nor the main presenter of the programme, Fi Glover, made any other
comment about the Jerusalem Post this could not be interpreted as describing it in “extremist terms”.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The Committee’s decision

The Committee considered there was no evidence of bias in Hugh Sykes’s report. In using the word
“moderate”, Hugh Sykes was not using the word in any approbatory sense. He was simply describing the
paper as having a ‘middling’ position in the spectrum of Israeli newspapers.

The complainant maintained that Hugh Sykes had described the Jerusalem Post in extremist terms. In the
broadcast Hugh Sykes quoted the newspaper’s headline “Destructive legacy”, and went on:

“... and part of the article read: “When Joseph Stalin died millions of Russians mourned the man who had
murdered millions of their countrymen — such is the legacy of Yasser Arafat. He is responsible for the deaths
of countless more Palestinians than Israelis.””

Having listened to a recording of the broadcast, the Committee agreed with the view arrived at by the Head
of Programme Complaints, namely that all Hugh Sykes had done was quote from the paper.

The appeal was not upheld.

BBC News, 7.35pm and 10pm
BBC One, 3 October 2004

The complainant alleged a lack of impartiality in reporting by Orla Guerin on Israel’s military response to the

rocket attacks by Palestinian terrorists in Gaza. In particular he stated that:

* Orla Guerin “complained” that international journalists were prevented from filming the incursion into
Gaza, thereby intending to imply that Israel wanted to cover up its actions.

* Orla Guerin gave a completely biased report on the funeral of Palestinian terrorists. She stated that the
Israelis killed “mostly militants” in such a way that it sounded as if she was disappointed, or that this was
unusual.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Govenors Page 10



* Orla Guerin focused on a “story” — one that sounded invented — of a deaf mute. She said the man was
“killed only for looking”. This, the complainant maintained, was a clear accusation that the Israeli army had
killed a civilian just for watching their operation: in other words, Ms Guerin was accusing the Israelis of
murder.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* The BBC has a responsibility to report all aspects of the conflict.

* In this case the Israeli army was mounting a significant military operation in the Gaza Strip. It was
legitimate, therefore, for the BBC to send a correspondent to report on what was happening inside Gaza.

* The introduction to the item made it clear that the Israeli Government was taking action to stop rocket
attacks on Israeli towns.

* The report properly placed events in context. VWhatever the reason the international media were denied
access to Gaza, it was right to make clear to viewers that the images they were seeing were filmed by an
Israeli crew, allowed in by the Israeli army.

* In reporting the death of a man who was unable to hear or speak and who had been at a window, Orla
Guerin said: “It seems he was shot dead just for looking. An Israeli military source admits he wasn’t armed
but says he was watching the troops.”

* Rather than this being a definite statement, the use of the word “seems” introduces a qualification that
raises questions about what happened. The report was reflecting the assessment of an experienced
reporter on the spot.

The complainant was not satisfied with this adjudication and appealed to the Governors’ Programme
Complaints Committee.

* The complainant’s appeal to the Governors’ Programme Complaints Committee focused on one particular
aspect of the finding by the Head of the PCU. This was his claim that Orla Guerin had said in her report:
“An Israeli military source admits he wasn’t armed but says he was watching the troops.”

* The complainant stated that he neither heard these words broadcast nor did he believe they were
broadcast in this way. He asked that the Governors’ Programme Complaints Committee should examine
the “actual edited broadcast” alongside the response of the Head of Programme Complaints to his
complaint.

The 7.35pm and 10pm broadcasts

The following are the relevant verbatim sections of the transcripts of both broadcasts. These have been
checked against the output as transmitted, and the transcriptions are accurate. The key sections are
underlined.

7.35pm

ORLA GUERIN: This is a close-up look at Operation Days of Repentance. The first detailed images of Israel’s
troops in action. These pictures, filmed by Israeli television, which was given access to the soldiers. For now, Gaza
remains sealed. The international media denied entry: Israel limiting what the world can see. But vowing this
massive attack will continue and will expand.

LT GEN MOSHE YAALON — ISRAELI ARMY CHIEF OF STAFF: We intend to go on with this operation until the
Palestinian side will be convinced to stop their rocket launches and terror attacks in this part of Israel.

ORLA GUERIN: As he spoke, more Palestinian funerals. Mostly militants killed today, but among the dead, a man
unable to hear or speak. It seems he was shot dead just for looking. An Israeli military source admits he wasn'‘t
armed but says he was watching the troops. Trapped in the wreckage, Palestinians are wondering when the world
will take notice. Waiting for an international outcry that has not come. The world is more worried about Iraq.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 11



|Opm

ORLA GUERIN: This is the first close-up look at Operation Days of Repentance. These pictures filmed by Israeli
television which was given access to the troops. Since the offensive began, Israel has kept the international media
out. For now, Gaza remains sealed, Israel vowing this massive attack will continue and will expand.

LT GEN MOSHE YAALON: We intend to go on with this operation, until the Palestinian side will be convinced to
stop their rocket launches and terror attacks in this part of Israel.

ORLA GUERIN: As he spoke, another round of funerals, filling the angry streets of Gaza. Mostly militants killed
today, but an innocent civilian joined the long list of the dead. A man who could neither hear nor speak, and who it
seems was shot dead just for looking. An Israeli military source admits he wasn’t armed but says he was watching

the troops.

The Committee’s decision

The Committee did not agree with the complainant’s assertion that the Head of the PCU had been “less
than honest in his reply”. The transcriptions clearly indicate that the words the complainant disputed as
having been broadcast were, in fact, included in both bulletins.

The appeal was not upheld.

Yasser Arafat — The Struggle for Palestine
BBC Two, |3 November 2004

Writing to the Head of Programme Complaints, the complainant maintained that “this biased anti-Israeli
documentary by Jeremy Bowen was exceptionally evil”. In highlighting three complaints in particular, the
complainant described them as a “deliberate distortion, and malicious slander”.

They were that:

* Jeremy Bowen'’s reference to Jenin had nothing to do with the life of Arafat. It was inserted in order to
make an unjust attack on Israel, in particular to use the term “war crime” in his description of the event.

* Bowen’s description of the start of the second Intifada misrepresented Ariel Sharon as being the instigator
of the revolt. This lie was rejected by the Mitchell Report of April 2001 and even refuted by the
Palestinians themselves.

* Bowen’s accusation that, during the period immediately after Oslo, Israel controlled Arafat was “absurd”.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaints on the grounds that:
* The Israeli attack on Jenin in April 2002 represented a step-change in its response to the second Palestinian
Intifada. It was an important historic event, regardless of the numbers killed.

* The programme did not say that Ariel Sharon was the instigator of the second Intifada. Jeremy Bowen
simply reported Palestinian feelings about the visit, and recounted the sequence of events, without
attaching blame to anyone. He pointed viewers to key paragraphs of the Mitchell Report, which describe
Mr Sharon’s visit as “poorly timed” and “provocative”.

* The programme did not say “Israel controlled Arafat”. In fact what it said was:
COMMENTARY: It was soon clear that Israel, not Arafat, was really in charge: he didn’t help. Arafat was not a
man for delegation and institution building. He gave plum jobs to friends and used patronage and payoffs to stifle
dissent. He ruled like a medieval potentate.

* When interviewed by the Programme Complaints Unit (PCU), Jeremy Bowen provided the following

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 12



response to the complainant’s specific point about this aspect of his commentary:
This was a reference to the fact that the autonomy granted under Oslo was limited. In no sense was it proper
sovereignty. Israel controlled the airspace, and who went in and went out. There were three classifications of
occupied territory:

Area A — areas controlled by the Palestinian Authority

Area B — administered by the PA but under security control of Israel

Area C — areas under total Israeli control
Israel was “really in charge” because its troops controlled access to Area A. It was also in charge because it was
able to expand its settlements in the occupied territories . ... Yes, Arafat’s PA had security responsibilities ... but
they were never sovereign actors, a fact that Israel during those years would have been the first to state.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee. In his letter to the
Committee, in addition to the complaints raised with the PCU, he claimed that the Head of PCU had “failed
to answer several points” in his complaint, and that the opening paragraph of his letter to the complainant
highlighted his personal opinions as the complainant himself had not referred to Arafat’s position in the
Middle East conflict.

The Committee’s decision
The Committee considered the three complaints in turn.

Complaint |

Jeremy Bowen’s reference to Jenin had nothing to do with the life of Arafat. It was inserted in order to make
an unjust attack on Israel, in particular to use the term “war crime” in his description of the event.

The Committee noted that in his commentary Jeremy Bowen said the following:

BOWEN: The Israeli army was soon moving into Palestinian lands at will — destroying the last pretence of self-rule.
Tanks and troops attacked Arafat’s headquarters at Ramallah.

ARAFAT: | am appealing to the whole international world to stop this aggression.

BOWEN: But the fighting continued. The Israeli attack on Jenin reduced the refugee camp to rubble and left many
dead. The Palestinians — and international observers — called it a war crime. But to the US and Israel, it was Arafat
who was the war criminal.

In considering this aspect of the complaint, the Committee also reviewed some brief extracts from
BBC online coverage of the Jenin events in April 2002. A typical example is the extract below:

A United Nations envoy has said that the devastation left by Israeli forces in a Palestinian refugee camp in the
West Bank is “horrific beyond belief ”. Terje Roed-Larsen, who toured the Jenin refugee camp on Thursday, said it
was “morally repugnant” that Israel had not allowed emergency workers in for | | days to provide humanitarian
relief. ... Mr Roed-Larsen, who is the UN’s Special Co-ordinator for the occupied Palestinian territories, was visiting
the camp with Red Cross and UN workers.

The Committee considered it reasonable that Jeremy Bowen had referred to Jenin briefly in his chronology
of events, and that the reference was justified in the context of the subject matter.

The complainant argued that Jeremy Bowen’s purpose in using the Jenin sequence was “simply to make Israel
look bad”. In calling the event a “war crime”, Jeremy Bowen had committed a gross distortion of the truth.

This is what Jeremy Bowen said in his commentary:
BOWEN: The Palestinians — and international observers — called it a war crime. But to the US and Israel, it was
Arafat who was the war criminal.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 13



The Committee noted that Jeremy Bowen in this passage was reflecting different perspectives on what had
happened in Jenin. He had attributed the use of the term “war crime” to Palestinians, and to international
observers. The Committee did not regard the reference as an unjust attack on Israel or a “gross distortion
of the truth”. Jeremy Bowen had balanced a Palestinian allegation — that Jenin was a war crime — with an
Israeli one, that Arafat was a war criminal. He was clearly reporting, accurately, the allegations which others
had made at the time and was not taking sides in the war of words between the two opposing camps.

This aspect of the appeal was not upheld.

Complaint 2

The complainant stated that Jeremy Bowen'’s description of the start of the second Intifada misrepresented
Ariel Sharon as being the instigator of the revolt. This was rejected by the Mitchell Report of April 2001,
and even refuted by the Palestinians themselves.

In his commentary, Jeremy Bowen said the following:

Against the advice of his intelligence agencies, Barak allowed Arafat’s old enemy, Ariel Sharon, to make a symbolic
visit to the most hallowed ground in Jerusalem. For Palestinians it was deliberately provocative. A day later six
Palestinians were shot dead in Jerusalem — the second uprising had begun. Mass protest gave way to drive-by
shootings and suicide bombings. Israel blamed Arafat and his policemen for failing to stop the violence. As the
fighting continued, the Israeli people looked to Sharon to put a stop to it. They voted him in as the new Prime
Minister — and he played tough.

The Committee did not agree that in this passage Jeremy Bowen presented Ariel Sharon as the instigator of
the second Intifada. Rather, Jeremy Bowen simply presented, without comment, the sequence of events
leading up to the Intifada.

The Committee noted that the complainant was correct in saying that the Mitchell Report concludes that
“Ariel Sharon’s visit did not cause the Al Agsa Intifada”. The Committee, however, also noted that Mitchell
goes on to say of Ariel Sharon’s visit to the Temple Mount: “But it was poorly timed and the provocative
effect should have been foreseen...”

The Committee did not uphold this aspect of the appeal.

Complaint 3

The complainant stated that Jeremy Bowen'’s accusation that, during the period immediately after Oslo,
Israel controlled Arafat was “absurd”.

The programme did not say “Israel controlled Arafat”. The following is what was actually said. The relevant
section is underlined:

BOWEN: It was soon clear that Israel, not Arafat, was redlly in charge: he didn’t help. Arafat was not a man for
delegation and institution building. He gave plum jobs to friends and used patronage and payoffs to stifle dissent.
He ruled like a medieval potentate.

The Committee considered Jeremy Bowen’s explanation, quoted earlier, as to why he used the words
“Israel, not Arafat, was really in charge”. It concluded that in this part of his commentary Jeremy Bowen was
rightly making a distinction between the actual powers of the various authorities during this period.

This aspect of the appeal was not upheld.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 14



In considering the appeal as a whole, the Committee noted that the complainant described the programme
as “exceptionally evil” and “a biased anti-Israeli documentary”. However, the Committee judged the
programme not only against the complainant’s description of it, but against the BBC’s obligations to be
accurate and impartial. The Committee felt neither that the programme was evil, nor that it was a breach of
the BBC'’s editorial guidelines and standards. Far from being a “biased anti-Israeli documentary”, it had clearly
and accurately presented Israeli suffering as a result of Palestinian terrorism, and had held Yasser Arafat
accountable for the indiscriminate murders of Israelis.

The complaint overall was not upheld.

Breakfast News
Radio Five Live, 26 October 2004

The complaint to the Head of Programme Complaints concerned allegations of bias in a report on

Radio Five Live on the Israeli—Palestinian conflict. The segment complained about was a two-way
conversation between the presenter, Nicky Campbell, and the correspondent in Jerusalem, Barbara Plett.
The story centred around a vote to be taken in the Knesset that day about Ariel Sharon’s proposal to
withdraw Jewish settlers from Gaza so that all the Israeli settlements in the Gaza Strip would be dismantled
by the end of the following year. The report looked at opposition to the plan, from within Ariel Sharon’s
own party and from Palestinians, as well as at the reasons behind the proposal. This was followed by the
two-way with Plett, who was asked about Ariel Sharon’s motives.

In particular, the complainant stated that:

* The reporter’s comment that “Sharon can always go in to provoke the Palestinians” was an “appalling”
accusation, and the presenter’s expression of agreement showed that bias against Israel was widespread in
the BBC.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* He could not find a reporter saying “Sharon can always go in to provoke the Palestinians”.

* Barbara Plett was reporting what others were saying. Her use of the phrase “in fact, critics have pointed
out” made this clear.

* Her comments were made in the context of a discussion of possible future developments, rather than as
part of an analysis assigning motives for past events.

* It was, therefore, legitimate for this examination of Mr Sharon’s policies to include what his critics were

saying.
The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The key paragraph in Barbara Plett’s two-way discussion is transcribed below with the relevant section
underlined:

PLETT: ...I think what gives these [Israeli] officials confidence is that they have American support on two key issues.
First of all that no political process will start unless the Palestinians stop the violence. Mr Sharon himself has said
he doesn’t expect that to happen, that the Palestinians will stop their violence, and, in fact, critics have pointed out
he has the means to make sure it doesn’t happen because he can launch a military raid and there will be a
Palestinian response. [Sound of “Mmm?”.] Secondly, the Americans have said to Mr Sharon that they don’t expect
Israel to fully withdraw from the West Bank, they don’t think it’s reasonable to expect Israel to fully withdraw from
the West Bank, which effectively recognises that the large settlement blocks will remain part of Israel in any future
peace deal. So given those American assurances, which Mr Bush gave to Mr Sharon last spring, that seems to be
what’s behind this confidence. Now | should say that the Israeli peace camp says this is just a view, this is wishful
thinking. Once you start to dismantle Jewish settlements in the Gaza Strip it will release a dynamic that no Israeli

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 15



government will be able to control because you will be showing the world “Look we can take them down, this is
how you do it,” and the world will say “OK, so go ahead and do it in the West Bank.”

The Committee’s decision

In coming to a view on this appeal, the Committee considered whether Barbara Plett was opining on the
situation, or whether she was reporting the view of those opposed to the plan. The Committee concluded
that the use of the phrase “in fact, critics have pointed out” made clear that Barbara Plett was referring to
the views of a third party. In fact, in her two-way conversation with the studio presenter she represented a
number of viewpoints, including those of the Israeli peace camp, the Likud Party, and some Palestinians.

The appeal was not upheld.

BBC News
BBC News 24, 23 October 2004

Writing to the Head of Programme Complaints, the complainant alleged the misuse of film footage on
BBC News 24. A scene of Israelis dancing and rejoicing was used in part of a news report explaining that
Israelis were divided over Sharon’s plans to withdraw settlers from the Gaza Strip. Earlier in the same
bulletin there was a report on the funeral of a Hamas leader.

In particular, the complainant stated that:

* Because the funeral of a Palestinian terrorist was shown in the same bulletin, the footage of the dancing
was used to make a link between Israelis rejoicing and the death of a Palestinian. According to the
complainant, the dancing footage was taken from a celebration commemorating the Jewish Festival of the
Rejoicing of the Law. This was neither a “fair” nor an accurate account of events.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* The report was looking at two events — the funeral of a Hamas leader, and the imminent vote by the
Israeli parliament on Ariel Sharon’s plan to withdraw settlers from the Gaza Strip.

* Both topics were mentioned in the introduction and were separated in the report with the line:

“Now the Israeli leader is free of one dangerous enemy but he has others to worry about much closer to
home.”

* The footage of people apparently dancing appeared in the context of an analysis suggesting there was
political tension behind everyday life with increased concern about a possible threat to the Prime
Minister’s life.

* Although there was no direct explanation of what the pictures were, the Head of Programme Complaints
did not believe that they carried the implication that the Israelis in the footage of people celebrating were
rejoicing over the death of the Hamas leader.

The complainant was not satisfied with this judgement and appealed to the Governors’ Programme
Complaints Committee. She also asked that once the Committee had reviewed her complaint, it should also
investigate the Head of Programme Complaints’ “total lack of independence regarding any complaint against
the BBC'’s reporting on Israel”.

The Committee’s decision
The Committee considered the three complaints in turn.

Complaint |

In considering whether the use of footage of people apparently dancing in the street misled viewers into
thinking that Jews were celebrating the death of a Hamas leader (reported in the earlier report), the

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 16



Committee concluded that the statement “Now the Israeli leader is free of one dangerous enemy but he
has others to worry about much closer to home” provided clear signposting of the transition from one story
to the next.

Complaint 2

The second element of the complaint was that the footage used in the second report was of a Jewish
celebration event — the festival known as Simchat Torah — and not of the peaceful protesting described by
the commentary.

The Committee’s Editorial Advisor said he had checked the provenance of the footage complained about
with the reporter, Orla Guerin, and with BBC News management. The reporter explained that the footage
in question depicted a protest by Jewish settlers, opposed to Ariel Sharon’s plan to disengage from Gaza.
The protest took place near his residence in Jerusalem. The footage included images of orange flags: these
are the flags of protest carried by settlers opposed to the disengagement plan. In the background there is a
banner which can be read if the picture is frozen. It says “We have our faith and that will win.” The voice-
over made it clear that what viewers were seeing was a protest. It stated: “Others are not ready to give in
yet. Protests are continuing — peacefully so far, but there has been talk of violent resistance.” BBC
management explained that the pictures had been filmed by the news agency RTV a day or two before the
piece was broadcast on the BBC, and this protest was one of a number taking place around that time —
hence the script says “Protests are continuing.”

The appeal was not upheld.

Complaint 3

The complainant accused the Head of Programme Complaints of “constantly using devious methods, twisted
interpretations and irrelevant political statements to defend BBC reports that have misled the public”. She went
on to say that the Head of Programme Complaints displayed “a total lack of independence regarding any
complaint against the BBC’s reporting on Israel”. His personal bias was described as “obvious” and, she argued,
rendered him totally unsuitable for this key position within the BBC. There was a demand that he be replaced.

The Committee considered that these were very serious charges made against the integrity of the Head of
Programme Complaints.

The Committee stated that whether or not the Head of Programme Complaints was fulfilling his
responsibilities in relation to the complaints process was for it to judge. The Committee was unanimous in
agreeing that there was nothing to support these allegations and was unanimous in refuting them. The
Committee wished to put on record that the Head of Programme Complaints worked extremely hard in
the public interest. In particular, he made painstaking efforts to investigate the historical background of the
complaints with which he had to deal.

This aspect of the appeal was not upheld.

Overall, the appeal was not upheld.

Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 17



BBC News
Radio 4, 22 October 2004

The complaint to the Head of Programme Complaints concerned allegations of biased and offensive choice
of language in a report on Radio 4’s midnight news on 20 October 2004. The reporter, Matthew Price, was
explaining that security precautions around Ariel Sharon had been strengthened because of concerns about
an assassination attempt against him by Jewish extremists. In his report he referred to Ariel Sharon’s “gang”
of bodyguards.

In particular, the complainant stated that:

* The word “gang” was pejorative. It was a term that would be used in the context of talking about criminal
organisations as in a “gang of thugs”; it was not the language that would be used to describe the security
arrangements of a democratically elected prime minister, such as Ariel Sharon.

* More neutral words such as “team” or “group” could have been used in this context.

* The complainant challenged the Programme Complaints Unit to provide him with examples of the word
being used to describe the security arrangements of Tony Blair, other statesmen and politicians, or, indeed,
of the Queen. If no such examples existed he queried why Ariel Sharon’s security arrangements had been
singled out and described so pejoratively.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* The word “gang” was used colloquially in the report and reflected the fact that when Ariel Sharon now
appears in public he is surrounded closely by a large group of bodyguards.

* The word “gang” does not exclusively suggest criminal organisations and thuggery: among the dictionary
definitions is “an organised group of workmen”.

* There was nothing in the tone of the delivery to suggest the report was intended to convey the meaning
the complainant suggests.

* The level of security and closeness of security men around Mr Sharon differs from the images we see of
Tony Blair and the Queen.

The complainant was not satisfied with this judgement and appealed to the Governors’ Programme
Complaints Committee.

The Committee’s decision
In considering the complaint, the Committee reviewed what Matthew Price had said in the report:

STUDIO INTRO: The leader of Israel’s opposition party Shimon Peres has said he fears that there could be an
attempt to assassinate the Prime Minister, Ariel Sharon. He told an Israeli newspaper he was concerned by the
mounting incitement from the far right in Israel against Mr Sharon’s plans to dismantle settlements in the Gaza
Strip. He said he hoped the security forces were prepared to prevent a repeat of the assassination of Mr Sharon’s
predecessor, Yitzhak Rabin, nine years ago. From Jerusalem, Matthew Price:

PRICE: The gang of personal bodyguards which protects the Israeli prime minister is now not just looking out for
Palestinian attackers. They have boosted Ariel Sharon’s security following a series of warnings that Jewish extremists
may try to Kill their own leader. It’s happened before. In 1995 the Prime Minister Yitzhak Rabin was gunned down
by a Jewish assassin...

The Committee acknowledged that in this context “gang” was a less than perfect word to use. It was not,
however, a word that was automatically pejorative. For example, it could be used in a phrase such as “a gang
of workmen”, or in a political context as a term applied to any group of people who were outspoken in
their advocacy of a particular policy or who took a minority view on an issue, as in “Gang of Four”. It could
be used in relation to law-abiding people without any pejorative overtones.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 18



The Committee noted that this was a piece of reporting that said nothing negative about Ariel Sharon. It
was, in fact, highlighting the increased danger he now faced. It was, nevertheless, a poor choice of word in
the context of a description of a group of law-abiding security men. “Squad”, “unit” or “group” would have
been preferable.

The Committee did not uphold the appeal in so far as it did not agree with the complainant that the choice
of the word “gang” had impacted on the BBC’s duty to impartiality and fairness. The Chairman said he
would, however, write to the Director of News and draw her attention to what had been an imperfect
choice of word in the context of the report.

The appeal was not upheld.

BBC News
BBC One, 27 October 2004

Writing to the Head of Programme Complaints, the complainant maintained that, during a news report on
the Six O’Clock News, Andrew Marr had incorrectly referred to the European Parliament as the “legislature”.
The report was about the row in the EU over the appointment of the new team of Commissioners, and the
refusal of the Parliament to accept the Italian nominee because of his views on homosexuality and single
mothers. The refusal was described in the report as the European Parliament exercising its authority to
unprecedented effect over the EU Executive.

In his letter to the PCU the complainant argued that new directives were introduced by the European
Commission, whereas the European Parliament could only suggest amendments which might or might not be
accepted by the European Commission.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* In the context of this report, it was not misleading to use the word “legislature” when referring to the
European Parliament.

* Andrew Marr was trying to give a general audience an insight into the political clash between two parties:
those responsible for choosing Commission officials, and those elected to scrutinise the Commission’s
actions and to adopt new legislation. In doing so, he classified the European Parliament as the “legislature”
and the Commission as the “executive”. He was commenting on reaction at Westminster to the story, and
reporting on the extent to which this was seen as a constitutional crisis.

* The European Union’s internet site explains one of the Parliament’s principal roles as “To examine and
adopt European legislation. Under the co-decision procedure, Parliament shares this power equally with
the Council of Ministers.” This confirms that, although the final say might not rest with the Parliament, it is
certainly seen as part of the legislative process.

The complainant was not satisfied with this judgement and appealed to the Governors’ Programme
Complaints Committee.

In his letter to the Committee, the complainant quoted the dictionary definition of “legislature” on which he

is relying: “body of persons with powers to make, amend and repeal laws”. Under this definition, he

maintained, the EU Parliament is not a legislature as it cannot make or repeal laws; it can only suggest

amendments which may or may not be adopted by the European Commission. The complainant argued that

Andrew Marr’s misuse of the word “legislature” could only be attributed to one of the following reasons:

* Andrew Marr is not aware of the dictionary definition. This, he stated, would be “amazing” for the BBC’s
Political Editor.

* He was guilty of sloppy reporting, being careless of the exact description.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 19



* It was part of the ongoing BBC programme of misinformation to mislead the British public about the
undemocratic nature of the EU.

In his two-way at the end of the interview Andrew Marr said the following:

| think everybody also at Westminster is watching this as an absolutely crucial constitutional crisis of a kind that we
haven’t seen in the EU before ... it’s not simply about the legislature ... the Parliament on the one hand and the
executive ... the Commission on the other ... a kind of classic clash there ... but it’s also about national pride ... in
this case Italian national pride and if anyone can resolve it, it may well be Tony Blair.

The Committee’s decision

In considering the appeal the Committee concluded that what was being described by Andrew Marr was not
an exact parallel with the British model of government. The European Commission undoubtedly had the
greater authority. On the other hand, the Committee considered that, given that the European Parliament
was made up of directly elected representatives, that its assent was needed for the formation of the
Commission as well as for the EU budget, and that it was also an essential part of the law-making process,
the use of the term “legislature” was not perfect but was reasonable in the context of a brief news report.

The Committee acknowledged that Andrew Marr’s description of the Parliament as the “legislature” and the
Commission as the “executive” was a simplification, but it was not one that seriously confused the true
purposes of each body.

The appeal was not upheld.

Ten O’Clock News
BBC One, 28 January 2004

The complainant maintained there was a lack of balance in a report by Orla Guerin describing the impact of
an Israeli military operation against Palestinian militants in the streets of Gaza.

In particular the complainant stated that Orla Guerin:

* “Forcibly expressed her opinion that the operation was likely to encourage further terrorism.”

* Did not mention that such operations had previously prevented “numerous” terrorist attacks. The
complainant cited a number of other perspectives which Orla Guerin’s report failed to provide: for
example, that not carrying out such operations against terrorists would allow them to carry out more
terrorist attacks, or that Palestinian terrorists should be criticised for operating in civilian areas.

* Failed to put the criticisms she made of the operation, or the policy behind it, to any representative of the
Israeli Government.

* Mentioned Israel’s justification for such operations only very briefly, in a sceptical tone of voice, and
without any supporting material.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint for the following reasons:

* There was nothing in the report to suggest that Orla Guerin had “forcibly expressed her opinion that the
operation was likely to encourage further terrorism”.

* There was nothing in the report to support the complainant’s suggestion that the Israelis were subject to
criticism, while others who might have been criticised were spared.

* Orla Guerin simply reported the event, summarising the Israeli rationale and the Palestinian reaction to it.

The Committee’s decision
The Committee concluded that this report was a factual reflection of the violence which is suffered by

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 20



people on both sides of the conflict, and as such the images in the report spoke for themselves. There was
no evidence that Orla Guerin “forcibly expressed her opinion that the operation was likely to encourage
further terrorism”.

The Committee also noted that this was a report of around one minute in duration and, as such, the
amount of background material and context that the report could provide was limited. It was reasonable
therefore to include the information that was in the report and no more.

The complainant also felt that Orla Guerin “did not put the criticism she made of the Israeli operation ... to
any representative of the Israeli Government”. The Committee concluded that this report was entirely
factual and did not include any criticisms of the operation, and so it was not necessary to seek comment
from the Israeli Government. The Committee could not find any evidence of “a sceptical tone of voice” in
this purely factual report.

The appeal was not upheld.

Ten O’Clock News
BBC One, 3 February 2004 and 9 February 2004

The complainant objected to the reference, in a report by Orla Guerin on 3 February 2004, to Jewish
settlements in the Gaza Strip being on “occupied Palestinian land”. Orla Guerin’s report was prompted by
Ariel Sharon’s announcement that he intended to proceed with the dismantling of 17 Jewish settlements in
the Gaza Strip.

In particular:

* The complainant stated that the land used by the Jewish settlements belongs to Palestinians. In fact, the
Jewish settlement of Kfar Darom in the Gaza Strip was created on lawfully acquired land in 1946.
According to the complainant, the residents were either killed or driven out by the Egyptian army in 1948.
The settlement was re-established in 1970 after the 1967 war.

* Other Jewish settlements in the Gaza Strip were, he claimed, created after 1967 on previously unoccupied,
barren land.

* The complainant argued that the international status of the Gaza Strip had not been resolved (it was part
of the territory entrusted by the League of Nations mandate to the UK for the purpose of creating a
Jewish National Home). Israel, therefore, had a legitimate territorial claim to it, even though it was one
which Israel was likely to renounce in any overall future settlement.

The complainant maintained that there was bias in a report by Orla Guerin on 9 February 2004 about
Israel’s West Bank security barrier and in the use of the term “Palestinian territory” — as in the phrase
“where it eats into Palestinian territory”.

In particular the complainant said:

* It was misleading to describe the West Bank as “Palestinian territory”, given that the final status of this land
had not yet been resolved. Some Jewish settlements on the West Bank were created on land acquired lawfully
under the League of Nations mandate to the UK for the purpose of creating a Jewish National Home.

In response, the Head of Programme Complaints rejected the general complaint and quoted that same

conclusion in subsequent correspondence with the complainant about the specific complaints. In his letter

the Head of Programme Complaints concluded that:

* International legal experts, including those who advise the US and UK governments, together with the UN
and EU, have long regarded the West Bank, the Gaza Strip and East Jerusalem as occupied territory where
the Fourth Geneva Convention applies.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 21



* It was in these territories that Palestinians aspired to create a sovereign state. The Israeli Government
accepted the aspiration under the ‘Road Map’ to peace on 25 May 2003. This meant acceptance of the
two-state solution and, at the very least, parts of the territory that Israel occupied in 1967 were properly
described as Palestinian land.

* The International Court of Justice Advisory Opinion concluded that Israeli settlements of the Occupied
Palestinian Territory (including East Jerusalem) had been established in breach of international law, and that
the Fourth Geneva Convention did apply in this case. This had established the position in law.

In his appeal, rejecting the Head of Programme Complaints’ arguments, the complainant argued among

other points that:

* Since the final status of the West Bank and Gaza Strip had not yet been determined, referring to them as
“Palestinian territory” and “Arab territory” could not be done without bias.

* While the Road Map contemplated that part of the territory occupied in 1967 would become “Palestinian
Land”, this did not justify statements that all of the “West Bank” and “Gaza Strip” were already “Palestinian
Land”.

* The US Government (a party to the Road Map) had already agreed that areas of major Jewish settlements
in the West Bank should not become “Palestinian Land”.

* The Advisory Opinion of the International Court of Justice was not final, was not binding on Israel, and
was prepared without hearing Israel’s arguments on the substantive issues and in apparent ignorance of
some of the key facts. Some of the judges had been from neighbouring Arab countries who for many
years had insisted that Israel had no right to exist at all.

The Committee’s decision

The Committee recognised the complexity of this issue, and understood that, in the Middle East conflict,

both sides attempted to impose their own vocabulary on the reporting of the issues. The United Nations,
the European Union and the International Court of Justice in its interim decision all believed the terms to

which the complainant objected to be appropriate, and so it was similarly appropriate and reasonable for
them to be used by the BBC in this context.

This complaint was one which had been entertained by the Committee previously and not upheld, in a
finding published in July 2004.

The appeal was not upheld.

BBC News, 8.30am
Radio 4, 4 August 2003

This complaint concerned what the complainant described as a “false equivalence” in an attempt by the BBC
to achieve balance between two news stories reported in the news headlines at 8.30am on the Today
programme on 4 August 2003. One headline referred to the shooting of an Israeli woman and her children
for which the Al-Agsa Martyrs’ Brigade claimed responsibility. The other referred to the killing of a
Palestinian man by Israeli troops.

The complainant made the following points:

* Whereas the circumstances regarding the former story were “satisfactorily summarised”, the lack of detail
surrounding the second story (the killing of the Palestinian man) was “misleading”. The complainant felt
further information should have been included in this report, including the fact that the Palestinian killed
had been identified by the Israeli Defence Forces (IDF) as a member of the PFLP terrorist organisation. He
had been killed while attempting to pass a roadblock without stopping.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 22



The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint. In doing so he quoted the news
summary in question:

The Palestinian militant group Al-Agsa Martyrs’ Brigade has said it carried out an attack yesterday in which four
Israelis were injured. This morning a Palestinian man is reported to have been killed by Israeli troops near the city
of Tulkarem.

* The Head of Programme Complaints pointed out that the news concerning the attack on the four Israelis
had been covered the previous day, when the event had occurred. The news summary was simply
reporting the statement by Al-Agsa claiming responsibility.

* As news headlines generally refer to recent events, the bulletin referred to the other event that had taken
place “this morning”.

* The Head of Programme Complaints said he did not believe it was necessary to add anything further in
the summary, particularly as longer bulletins on the hour often carried further information.

The Committee’s decision

The Committee noted that this was a short news summary, and the item in question was a |5-second story.
The report constituted a straightforward description of two acts of violence and did not raise any issues of
bias or imbalance.

The appeal was not upheld.

What the World Thinks About America
BBC Two, |7 June 2003

The programme surveyed attitudes to America, within America itself and in ten other countries. It covered a
range of topics, including the impact of the lraq War, American military power, American economic
pre-eminence and American culture. The complainant said that the programme was an example of “the
BBC's pervasive bias against Israel”.

In particular he complained that:

* There was a lack of impartiality in including the Chief Palestinian Negotiator, Saeb Erekat, as well as other
speakers hostile to Israel, without any balancing Israeli speaker or supporter on the panel.

* Mr Erekat expressed the view that most of the world “was against the US because of its support for Israel
and Israel’s attacks on Palestinians”.

* The complainant argued that “no one was invited to say or did say that many people have disliked and will
continue to dislike the US for completely different reasons; nor that the US is right to support Israel’s
efforts to defend its citizens, nor that hatred of Israel and the US is whipped up in many countries by false
propaganda”.

* In his original letter of complaint to the Programme Complaints Unit, the complainant also stated that “the
dissemination of unchallenged allegations of this nature constitutes an incitement to racial hatred”.

The complainant subsequently raised the following points for consideration:

* Mr Erekat did not make any wider contribution to the debate.

* He made “thoroughly misleading statements”.

* “Misleading and unrebutted attacks on Israel” were made by the panellists on at least four occasions.
Although much of the programme covered other areas such as culture and food, this in no way justified
these comments being broadcast without affording the Israeli Government or its supporters an
opportunity to rebut anti-Israel comments.

The Head of Programme Complaints responded to these points:

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 23



* Mr Erekat did contribute to the wider debate. The Head of Programme Complaints quoted in his letter of
3 November Mr Erekat’s comments on American culture.

* Nowhere did he identify misleading comments by Mr Erekat.

* Panellists were more “expert witnesses” than participants in a debate. An argument between Mr Erekat
and another panellist would have changed the character of the programme.

* It was untrue to say there were no supporters of Israel on the programme: the American
neo-Conservative and strong supporter of Israel, Robert Kagan, was on the programme.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint against the programme.

In his letter of appeal the complainant rebutted some of these points. In particular, he adduced examples of

“misleading” points made by Mr Erekat. These included:

* Mr Erekat’s statement that as a resident of Jericho he had lived under Israeli occupation for 36 years. The
complainant stated that Jericho had been a Palestinian autonomous area since |1944.

* Mr Erekat’s equation of Israel’s occupation of the West Bank and Gaza Strip with Iraq’s occupation of
Kuwait was misleading because the West Bank had been occupied by Israel after it was attacked by Jordan
in 1967. The Gaza Strip was occupied by Israel when it fought a war of self-defence against Egypt. Kuwait,
on the other hand, had been invaded by Iraq without justification. Irag had no legitimate claim on Kuwait.
Israel, by contrast, had a legitimate claim to part or all of the West Bank and Gaza Strip.

* The truth of Mr Erekat’s statement “We have all recognised Israel’s right to exist” was not borne out by
the fact that the Palestinian National Covenant had not been amended to remove the provisions that reject
Israel’s right to exist.

* The complainant also noted that Mr Kagan was not invited by the moderator to express his support for
Israel on the programme. He was more than balanced by other panellists hostile to Israel. Had Mr Erekat
been omitted, the panel would still have been unbalanced but not seriously so. Mr Erekat’s presence and
the failure of the moderator to ensure he was only asked about issues that did not bear on the
“Israel/Arab” conflict compounded the lack of balance.

The Committee’s decision

Overall, the Committee noted that this was not a programme about Israel, but about the US and its
relationship with the rest of the world on a range of issues. Comments about Israel were made in the
context of US policy. The Committee therefore did not agree that the programme breached the required
editorial standards.

The complainant objected to Mr Erekat expressing the view that most of the world “was against the US
because of its support for Israel and Israel’s attacks on Palestinians”. The Committee found that Mr Erekat
did not express that view.

Although there was no Israeli spokesman on the panel, the Committee noted the presence of Robert Kagan,
a strong supporter of Israel. He would certainly be expected to hold many of the views which the
complainant would like to have been included on the programme — but, the Committee concluded, he
chose not to express them. They also noted that no programme can ever be expected to make all the
points that each viewer would like to hear.

Other participants, the poll and the interpretation of the poll offered different criticisms of the US over a
wide range of topics. The Committee also noted that the views of Israeli citizens were included in the
programme through the poll.

The complainant also argued that parts of Mr Erekat’s contribution were misleading. However, the
Committee felt Mr Erekat’s contributions were an expression of his position and his views. He was entitled
to make known his own views on the programme, which was intended to be a wide-ranging and free
discussion about the US and its role in the world.

The appeal was not upheld.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 24



From Our Own Correspondent
Radio 4, 23 October 2004

The complainant wrote to the Head of Programme Complaints about a report from Tanzania which was
featured on the Radio 4 programme From Our Own Correspondent. He complained that the item was “an
unbalanced, hate-filled glorification of terrorism and of a fugitive from a charge of murder”.

In particular the complainant stated that:

* It amounted to a paean for the Black Panthers and the “black activism” of the 1960s and 70s.

* There was a narcissistic attitude towards the correspondent’s “right-on credentials”.

* The item was a “hymn of hate for America, for President Bush and indeed for all US politics over the past
30-odd years”.

* Listeners were asked “to admire the wisdom and insight of one of them [the Panthers], a fugitive from the
US Courts where he is wanted for the murder of a policeman (or as an accessory)”.

In response, the Head of Programme Complaints first explained that the programme was a forum in which
foreign correspondents had more opportunity for reflection and opinion and could give a more personal
account of some aspect of the country to which they had been posted than was possible in a news report.
The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* Listening to Tira Shubart’s chance encounter with Mr O’Neal (a former member of the Black Panthers),
the interview did not glorify the Panthers in the way suggested. What Tira Shubart said was: “They were a
militant black power group movement in the US who played a brief but important role in the civil rights
movement and initiated armed patrols as they attempted to empower black Americans. Shoot-outs
followed; one policeman and many Panthers died.”

It was not evident that Tira Shubart invited the audience “to admire the wisdom and insight” of

Mr O’Neal. The report painted a picture of a man, still in exile after 30 years, who was now completely
remote from the contemporary American politics.

Mr O’Neal’s offer to Tira Shubart of a pirated copy of the film Fahrenheit 9/1 | prompted her to reflect on
the changes in the political climate in the US over the past three decades since she, and Mr O’Neal, had,
for different reasons, left their native country.

Tira Shubart did not express “a hymn of hate for America”. She talked about the disillusionment with
politics of many of her friends and contemporaries from her student activist days, and the decline, at least
until the recent elections, in the proportion of Americans voting. The film, in her mind, was an example of
what many commentators saw as the increasing polarisation of American politics, and she wondered
whether the impending elections would shake her generation out of their apathy.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee making the following

additional points:

* Ms Shubart left the US 30 years ago. She would therefore have been aware of the civil rights legislation
passed between 1957 and 1968. She would also have known that the Black Panther manifesto published in
1967 advocated violence and armed force against the “white power structure”.

The complainant also asked about the editorial process applied to Ms Shubart’s essay.

The Committee’s decision

After listening to the report, the Committee concluded that there was a clear enthusiasm in the piece for
Mr O’Neal. This was a very personal account, and one drawing parallels with the current political situation in
the US when the correspondent had not resided in the US for some time.

Overall, the Committee concluded that this report did contain more personal reflection than would
normally be expected, but it was not partial. Although it did stray outside the declared parameters of the

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 25



programme — “a forum in which foreign correspondents have more opportunity for reflection and opinion
and can give more personal accounts” — this piece fell short of being “an unbalanced hate-filled glorification
of terrorism and of a fugitive from a charge of murder” as the complainant suggested.

The Committee concluded that the piece did not breach the BBC'’s obligation to be impartial.

The appeal was not upheld.

Inventions that Changed the World - Jet Engine
BBC Two, 29 January 2004 and 27 July 2004

The complainant wrote to the Head of Programme Complaints about the factual inaccuracy in the
programme Inventions that Changed the World — Jet Engine (presented by Jeremy Clarkson). He claimed that
the programme omitted the major role played by Britain in jet aviation development. He saw this as
representing a pattern of failure by the BBC to give credit to British people for past achievements.

In particular the complainant stated that:

* Jeremy Clarkson failed to point out that following the crashes of 1953—4 the Comet was modified and
flew again for many years; Jeremy Clarkson failed to give prominence to its achievements.

* The programme did not stress that the jet engine was the world’s first ever jet airliner, and the first jet
airliner to cross the Atlantic at a time when the Americans had no such aeroplane.

* The programme failed to recognise that Britain produced many world-beating military jet aircraft, before
and shortly after the Comet.

* Jeremy Clarkson criticised Rover for putting the jet engine into a car.

* The programme gave Rolls-Royce no credit for developing the jet engine.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* The programme had included the development and introduction of the first jet fighter, the Gloucester.

* Michael Mosley (Executive Producer) informed the Programme Complaints Unit that, after the crashes in
the 1950s, the Comet’s impact on the future of aviation was very limited.

* At the start of the section on the Comet, Jeremy Clarkson said: “Introduced in 1952, the Comet was not

only fast, quiet and comfortable; it was very, very cool. It symbolised the dawn of a new age in passenger

aviation.” This, the Head of Programme Complaints maintained, did do justice to the ground-breaking

nature of the Comet.

The main focus of the programme was civil rather than military aviation: it was passenger jet aviation

which had the greatest impact on the contemporary world.

The programme’s criticism of Rover for putting the jet engine in a car was, according to Michael Mosley,

meant to be a tongue-in-cheek way of highlighting Rover’s failure to mass-produce jet engines during the

war. While, as the complainant pointed out, the engine used in the car was a gas turbine not a jet engine,

the jet principle applied to both. However, the point here was the transfer of the technology to the car,

rather than the precise mechanics of how it was used.

Michael Mosley informed the Programme Complaints Unit that MG Rover had not complained about the

programme. He had also received congratulations on the programme from Dr Andrew Nahum, Senior

Curator, Aeronautics and Road Transport at the Science Museum, home of Jet .

Although Rolls-Royce was not mentioned by name in the programme, Jeremy Clarkson described the

principles of the jet engine while standing in front of a Rolls-Royce jet engine with its badge clearly in view.

Rolls-Royce was happy with the programme and the Communications Manager, Civil Aerospace,

Rolls-Royce plc, also wrote to Mr Mosley to congratulate him on it.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 26



In response to the Head of Programme Complaints’ decision, the complainant submitted a more detailed

critique of the programme, citing the following:

* No mention of Rolls-Royce or its leading role in jet engine development, or that its engines were fitted to
jet airliners world-wide, including many Boeings.

* No mention of Britain’s developments between the prototype (ie the first ever British jet plane) and the
Comet.

* No mention of the many world-beating British military jet aircraft such as the Gloucester Meteor, the Fairy
Delta, the Canberra, V bombers, the Lightning fighter, the Harrier Jump Jet and the TSR2.

* No mention that the Comet was the world’s first ever jet airliner.

* No mention that the Comet was the first jet airliner ever to cross the Atlantic.

* Mr Clarkson said that Rover did not know what it was doing and that it put a jet engine in a car.

* Pan Am’s inaugurating transatlantic service was mentioned, but not the concurrent inauguration of a
transatlantic service by Imperial Airways on 21 May [937.

The Committee’s decision

The Committee concluded that the programme was clearly designed as an entertaining way of putting over
information about a technical topic to a mass audience, and although it may have been simplified and
selective, it was not inaccurate.

In such programmes it is inevitable that some information will be omitted, and although the Committee
accepted that there were many aspects of a fascinating story which could have been included, the selection
of facts did not distort history.

Jeremy Clarkson is well known for his idiosyncratic style. The on-air introduction to the programme went:
“And next Jeremy Clarkson is going global and giving his own opinion of an invention that changed the
world”, which, the Committee felt, gave a clear indication of the personal nature of the programme.

The appeal was not upheld.

Newsnight
BBC Two, 24 November 2004

The complainant wrote to the Head of Programme Complaints stating that the above programme breached
the BBC'’s guidelines on impartiality during an interview with the Foreign Secretary, Jack Straw, and that
Newsnight exhibited a consistent pattern of pro-establishment and pro-government bias.

In particular, the complainant stated that:

* In his introduction to the interview in relation to the Iraq and Palestinian elections, the interviewer Mark
Urban used the phrase “the results that people are hoping for”. The complainant stated that this made the
assumption that everyone wanted moderate pro-Western groups to win.

* Mark Urban went on to ask: “Is the ball in the Palestinian court, in that there has to be a good outcome
from the elections in January?”, going on to explain that he meant the election of “someone who supports
the Road Map”. The complainant maintained that this was the British Government’s view, but failed to
acknowledge the possibility of a fairly widely held view that the Road Map “is in any case dead”.

The Head of Programme Complaints did not uphold either element of the complaint. In coming to his

finding, the Head of Programme Complaints first cited Mark Urban’s introduction in full, with the first

answer from the Foreign Secretary:

MARK URBAN: The Foreign Secretary arrived here tonight on the second leg of this Middle Eastern trip. And he’s

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 27



pushing a message also here about democracy. Of course, the Palestinian elections will be in January, as will those
ones he’s been talking about in Iraq. But | think there are still lots of questions being raised about whether they’ll
deliver the results that people are hoping for.

JACK STRAW: It’s in everybody’s interests, particularly the Arab nations and the other neighbours of Iraq, Iran and
Turkey, to see a stable Iraq, and the way to a stable Iraq is through a democratic Iraq.

The Head of Programme Complaints concluded that Mark Urban’s introduction was intended to put the
following interview with Jack Straw into perspective. It was not in itself intended to define what people were
hoping for from the elections, but led into an answer which provided Jack Straw’s interpretation.

On the Palestinian issue, the Head of Programme Complaints noted that Mark Urban’s question to Jack Straw
was: “You are obviously not going to either endorse or criticise any candidate in that Palestinian election. But
you are not indifferent to the result and surely it’s important to you that someone who supports the Road
Map, for example, is elected?” He observed that Mark Urban then went on to seek to define more precisely
what the Foreign Secretary wanted from the elections and the importance he currently placed on the Road
Map. He concluded that this was a legitimate attempt to explore the British Government’s current position on
the issue.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The Committee’s decision

The Committee reviewed the item and the correspondence relating to this complaint.

The Committee discussed Mark Urban’s introduction to the interview with Jack Straw, the reference to the
Palestinian and Iraqi elections, and the phrase “whether they’ll deliver the results that people are hoping
for”. The Committee noted that BBC News maintained that the phrase was intended to cover the issue of
democratisation in the Middle East in a broad sense, and that “the results people are hoping for” referred to
an absence of violence during the election campaigns, leading to a viable poll, stability and the marginalisation
of militants.

The Committee recognised that Mark Urban’s phrasing was deliberately vague, and was open to
interpretation. It judged, however, that the phrase could reasonably be understood to refer to a lack of
violence and clear election results, and that this impression was reinforced by the rest of the interview.

The Committee then discussed Mark Urban’s question to Jack Straw: “Is the ball in the Palestinian court in
that there has to be a good outcome to the elections in January?” It concluded that the question was being
posed for the purposes of opening up a discussion with the Foreign Secretary, and was not a statement of
Mark Urban’s personal views. It noted that this was a legitimate tactic, designed to elicit information.

The Committee found overall that the interview had been appropriately framed, and was in line with the
BBC'’s guidelines on impartiality.

The appeal was not upheld.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 28



The World at One
BBC Radio 4, 10 November 2004

The complainant wrote to the Head of Programme Complaints stating that the above programme
demonstrated a pro-American bias in its reporting of the US military operation in Fallujah. The programme
featured an interview with the correspondent Jennifer Glasse based at the marine headquarters just outside
Fallujah.

In particular, he complained that Jennifer Glasse referred to another military operation in Samarra saying that
insurgents had returned and “dealt a devastating blow to the people of Samarra”. The complainant
maintained that, in fact, insurgents had attacked the Mayor’s office and the police station, which were
institutions regarded by most Iraqgis as collaborating with the US/UK occupying forces.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that, although it was true
that insurgents attacked the Mayor’s office and the police station, victims did include civilian passers-by
caught by the car-bomb blasts. There was therefore nothing inaccurate in Jennifer Glasse’s description.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The Committee’s decision
The Committee reviewed the item and the correspondence relating to this complaint.

The Committee noted that accounts of the incident on 6 November 2004 in Samarra varied on the precise
numbers of police and civilians killed by the car bombs, although it seemed clear that the police station and
the Mayor’s office had been a focal point for the attacks.

The Committee also noted the following transcript from the item:

And if you even just look at Samarra, which American commanders have been pointing to last week as a success
story, over the weekend insurgents came in, set off four car bombs and killed more than thirty people in Samarra.
Now that was a city that was supposed to be under control. Iragis fought alongside Americans to take that city and
now a month later the insurgents went back and dealt a devastating blow to the people of Samarra. | think that’s
going to be a real concern here in Fallujah as well.

The Committee considered that the recent history of Samarra provided an important context for the
report: in particular, that US and Iraqi forces had seized control of the town a month earlier and it had then
been cited by the Iragi Government as an example of how they had been able to restore order to areas
formerly controlled by rebels. It was therefore reasonable to assume that if, after such reassurances, the
town was subject to such attacks it would be “devastating” for people who had been led to believe that
order had been restored.

The Committee recognised that the report could have made a distinction between civilian and official
government targets. It decided that, irrespective of the fact that many of the dead were policemen, it was

reasonable to suppose that many of them and their families would have been citizens of Samarra.

The Committee concluded that the report had been appropriately framed in relation to the BBC’s editorial
guidelines on impartiality.

The appeal was not upheld.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 29



Today
BBC Radio 4, 10 November 2004

This programme featured three items between 8am and 8.30am about the US military operation in Fallujah:
a two-way with (embedded) correspondent Paul Wood; an interview by reporter Jon Manel with a man
who claimed he was taking part in the resistance; and an interview with former Foreign Secretary Robin
Cook. The complainant wrote to the Head of Programme Complaints stating that these items showed
pro-American bias.

In particular, he complained that:

* In an interview with an lragi eyewitness, a BBC reporter (Jon Manel) asked: “Do you understand why the
Americans are doing what they are doing? The Americans have to take the city from the insurgents [sic].”
The complainant maintained that this was not objective reporting, but a parroting of US propaganda.

* Paul Wood’s report from Fallujah consisted of “breathless cheerleading for the marines”.

* John Humphrys (in an interview with Robin Cook) said incorrectly that lyad Allawi ordered the attack on
Fallujah. The complainant maintained that, in fact, Fallujah was an entirely US operation for which Allawi
was a “fig leaf”.

* Towards the end of the interview, John Humphrys also made the “risible assertion that the allied forces
have an exit strategy: namely having elections in January then leaving”.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* The second part of Jon Manel’s question actually said: “somehow they have to defeat the insurgents who
are operating within your city”. This was not an endorsement of the action, rather a paraphrase of the US
position, offered as a proposition for comment rather than a matter of fact.

* Paul Wood used the word “we” several times, designed to remind viewers that he was an embedded
reporter, and that his vantage point was from among US troops. The account of the progress of the
operation at that point appeared dispassionate.

* Referring to Mr Allawi as having ordered the action in Fallujah would be misleading in some contexts.
However, on this occasion the overwhelmingly American character of the operation had already been
made clear, so it was unlikely that listeners would have formed the view that it was happening at
Mr Allawi’s behest.

* The notion of leaving immediately in the wake of elections was introduced by Robin Cook. John
Humphrys mentioned elections in an attempt to bring him back to a question he had avoided at several
points during the interview: if the planned elections were not to be disrupted, what was the alternative to
military action against the insurgents?

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The Committee’s decision

The Committee reviewed the section of the Today programme concerned, and the correspondence relating
to this appeal.

The Committee first discussed the complaint concerning the reporter’s question: “Do you understand why
the Americans are doing what they are doing? Somehow they have to defeat the insurgents who are
operating within your city.” It took the view that the question was describing the task given to the US troops
in order to elicit a response from an interviewee. The interviewee then gave a strong defence of the
resistance the Americans were facing, and said he was taking part in the resistance against the Americans “to
the last drop of my blood”. The Committee judged that the question was appropriately framed.

In considering the report by Paul Wood, the Committee did not concur with the complainant’s
characterisation of the report as “breathless cheerleading for the marines”. It noted the need for care over

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 30



the use of language by embedded correspondents. It judged that the report had been a calm and measured
account of the event in what were extremely difficult and volatile circumstances.

The Committee then discussed the complaint concerning the “tired distortion” repeated by John Humphrys
that it was Prime Minister lyad Allawi who ordered the attack on Fallujah. It noted that the presenter had
said: “But the prime minister of Iraq himself, the interim prime minister admittedly, ordered this assault.”
Robin Cook replied: “He was one of the voices in the government who said he'd done that but others such
as the president have opposed it and he has lost the largest Sunni party.”

The Committee understood that there were many different accounts of the extent to which Allawi was
exercising his own authority. In the context of this interview, the Committee judged that the question was
designed to draw out the former Foreign Secretary, who could be expected to challenge the assertion. The
presenter had thus been playing devil’s advocate and, as such, the question was appropriately phrased.

Finally, the Committee addressed the complaint about John Humphrys’ “risible assertion” that the allied
forces had an exit strategy, namely having elections in January and then leaving. Again, the Committee took
the view that the presenter had been playing devil’s advocate. The Committee judged that John Humphrys
had made it clear that he was repeating “the stated strategy” of the US/UK in order to test Robin Cook’s
response.

The appeal was not upheld.

Key Stage 3 Bitesize Revision: Science
BBC Two, 24 April 2003

The complainant wrote to the Head of Programme Complaints stating that the above programme contained
a factual error.

In particular, he complained that:

* To demonstrate weathering, the presenter used what she described as a “weak” solution of hydrochloric
acid on a piece of limestone. The complainant pointed out that the use of the word “weak” was a serious
error, and the word “dilute” should have been used since in chemistry these terms are not synonymous.
“Weak” and “strong” specifically refer to the degree of ionisation of a particular electrolyte in water
solution; “dilute” and “concentrated” refer to the mass of substance in a given volume of solution.

* In the complainant’s experience as a lecturer, students who move on to A Level would encounter the
terms and would lose marks for inaccuracy if they used the incorrect term.

The Editor, Programme Complaints, forwarded the letter to the Education team at BBC Information who
responded directly to the complainant. BBC Information said:

* The programme was intended for pupils preparing for Key Stage 3 national tests.

* The complainant’s letter would be forwarded to the series producer.

* There were no plans to show the programme again in the foreseeable future.

* An expert at the Open University had concurred with the complainant’s scientific argument.

The complainant wrote again to the Head of Programme Complaints a year later, to complain that the

programme was repeated on 22 April 2004 and contained the same error. In a subsequent reply, the Editor

Programme Complaints said:

* Looking at previous correspondence, BBC Information had acknowledged the error, but had given no
commitment to make a correction.

* BBC Information had checked with the production team, and the cost of making a correction could not be
justified.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 31



* Children at Key Stage 3 are not necessarily required to understand the difference between “weak” and
“dilute”.

* If the complainant wanted to pursue the complaint, he would need to provide evidence that children at
Key Stage 3 would be misled.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee in relation to the finding
and handling of his complaint by the Editorial Complaints Unit.

The Committee’s decision

The Committee reviewed the programme and related correspondence. It also received independent advice
from the Chemical Health and Safety Adviser at the Department of Chemistry at the Open University.

The Committee held that accuracy was a key requirement for all BBC programmes which had particular
significance within BBC Education programming. It took the view that it was unacceptable for the
programme to be rebroadcast containing an error of this sort, and that the claim that the resources were
not available to make the correction was not an acceptable defence.

The Committee also expressed concern about the handling of the complaint by the then Programme
Complaints Unit following an initial response from BBC Information, including the tone of responses; the
time taken to respond to the complainant; and the inappropriate request that, if he wished to pursue the
complaint, the complainant should supply evidence that the inaccuracy mattered in the context of education
at Key Stage 3.

The Committee instructed that the programme should not be retransmitted until corrected, and considered
that the complainant should receive an apology from the BBC. The GPCC asked management to review this
matter, and to provide an assessment of the handling of the complaint and any further action required.

The appeal was upheld.

Good Morning Scotland and The Lesley Riddoch Show
BBC Radio Scotland, 9 September 2004

The complainant wrote to the Head of Programme Complaints stating that the two programmes on
BBC Scotland had mishandled the debate about euthanasia. She felt the programmes had put forward a
biased and irresponsible view of the subject.

There were five aspects to the complaint. These are summarised below, along with the response from the
Head of Programme Complaints, and subsequent correspondence.

Reporting by Good Morning Scotland

The complainant stated that Good Morning Scotland had reported on an opinion poll commissioned by the
Voluntary Euthanasia Society which was “misleading and irresponsible” in that the poll surveyed fewer than
800 people.

The Head of Programme Complaints held that it was not unreasonable for news bulletins to report the
results of the poll; most opinion polls questioned around 800 people, and, if selected randomly, this was
enough to give a statistically valid ‘snapshot’ of public opinion.

He noted further that the case study included on Good Morning Scotland (Andrew Graham) gave a unique insight
into the issues surrounding euthanasia. Apart from this contribution, the programme’s coverage focused on
whether the Scottish Parliament should have a debate on euthanasia, not on the pros and cons of euthanasia.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 32



In subsequent correspondence, the complainant maintained that Andrew Graham'’s story could have been
balanced with someone who had found a way of dealing with any fears about their future.

Description of the poll

The complainant said that The Lesley Riddoch Show had reported the poll by saying that a large proportion of
the population (in fact 39% of 800 people) would help a relative to die, without stating that the poll was
commissioned by the Voluntary Euthanasia Society.

In his initial reply, the Head of Programme Complaints cited the response from the programme editor,
which maintained that the programme had reported the poll by the Voluntary Euthanasia Society as
“claiming” that 39% of people would break the law to help a relative die, but had not reported the results as
fact.

In subsequent correspondence, the Head of Programme Complaints accepted that the programme had not
said that the poll was commissioned by the Voluntary Euthanasia Society. He maintained that, in the context
of The Lesley Riddoch Show, it was not necessary to do this. He said that the poll was carried out by “a highly
responsible polling organisation, NOP,” and it was not inappropriate to rely on its expertise and reputation.

Balance of views
The complainant said that The Lesley Riddoch Show had been unfair in that it featured two studio guests who
were in favour of euthanasia, but not two who were against it.

In his initial response, the Head of Programme Complaints again cited a response from the programme
editor. This said that the programme had featured a wide range of opinion, both in callers and in the five
guests who discussed the issue in the studio: a BBC correspondent in Holland, two guests in support of
euthanasia and two against (Dr Phillip Gaskell and lan Murray).

In subsequent correspondence, the Head of Programme Complaints accepted that the complainant was
correct to point out that, for technical reasons, lan Murray indeed had not appeared on The Lesley Riddoch
Show. He apologised for the error in his original letter. He maintained, however, that the programme had
taken care to put all the relevant arguments. There were ten voices on air: one BBC correspondent, and
nine guests and callers. Five of these were in favour of some kind of euthanasia, four against. Although only
one caller was absolutely opposed to euthanasia in principle, others were concerned that it raised questions
which might make it difficult to enact legislation.

The complainant later said that lan Murray had offered to take part in the programme by phone, as he could
not get to the studio, and that Radio Scotland had agreed to this arrangement. He had been connected to
the BBC and stayed on the line until the end of the programme, but had not been called on to participate.

Characterisation of Scottish population as “‘scared’ to debate euthanasia

The complainant said that the presenter of The Lesley Riddoch Show had said that Scottish people were
“scared” of debating the issue of euthanasia. She noted that the Scottish Parliament had already debated the
concept of legalising living wills and had not legislated in favour of them.

The Head of Programme Complaints noted that, in the introduction to the debate on The Lesley Riddoch
Show, the presenter had asked the question about whether we are scared to debate such a controversial and
painful topic. But this had not swayed the resulting debate in any way.

He noted further that it had been Jeremy Purvis MSP, after talking to other MSPs, who had suggested that
people were “scared of the issue” because there are “so many difficult aspects” to it. In subsequent
correspondence, the complainant disputed this. She maintained that the Head of Programme Complaints
had no proof that what Jeremy Purvis MSP had said was based on discussions with other MSPs, and that the
Editorial Complaints Unit had presented his views without giving proper background to his reasoning.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 33



Irresponsible coverage

The complainant said that the BBC had put discriminatory and unlawful ideas into people’s heads by
interviewing a guest (Lesley Close) who described how she had taken her brother out of the country to die.
She maintained that it was not right to allow those who support euthanasia “to insinuate that people who
are being fed artificially and require 24 hour care are candidates for being killed before their time”.

The HPC maintained that Lesley Close had not said that people like her brother were “candidates for being
killed before their time”, but had made it clear that her brother was lucid and mentally alert and made his
own decision to end his life. He held that reporting that “39% would help a loved one to die” was not
putting ideas into people’s heads nor was it likely to induce them to break the law.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The Committee’s decision

The Committee reviewed the programmes concerned, and the correspondence relating to this appeal. It
recognised that euthanasia was a highly sensitive topic and required careful handling by the BBC.

In considering the various elements of the complaint, the Committee came to the following conclusions:

* A survey of 800 people represented a satisfactory sample for a poll of this sort.

* The overall focus of the coverage on Good Morning Scotland concerned the politics of debating euthanasia,
and the call by Jeremy Purvis MSP for the Scottish Parliament to debate the issue. In this context, the
interview with Andrew Graham, who had multiple sclerosis, had provided an illustration of the broader
issue. The omission of a balancing interview, as suggested by the complainant, did not represent a serious
lapse of editorial standards on impartiality.

Concerning The Lesley Riddoch Show, the primary focus had been on opening up a debate about euthanasia.
It recognised that the studio guests had not represented an equal representation of views on euthanasia
per se, and that the balance in the built programme had been adversely affected by the failure to call on lan
Murray. The Committee was satisfied nevertheless that the programme had been balanced overall, given
the range of views expressed by callers.

On identifying the poll as commissioned by the Voluntary Euthanasia Society, the Committee noted that
the BBC Producers’ Guidelines require that, when reporting the findings of voting intention polls,
programmes must “report the organisation which carried out the poll and the organisation or publication
which commissioned it”. The Committee judged that, in this case, the commissioning body should have
been identified, given that the poll concerned such a sensitive topic. This element of the appeal was
upheld.

The Committee did not concur with the complainant’s view that the interview with Lesley Close would
have put “discriminatory and unlawful ideas into people’s heads”. It took the view that the interview had
been legitimate, sensitive and appropriately framed.

The Committee recognised the complainant’s concerns about references to the Scottish people or
Parliament being “scared” of debating euthanasia, but did not consider that this aspect of her complaint
raised serious issues in relation to editorial standards for accuracy or impartiality.

The appeal was upheld in part.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 34



Red Runs the Vistula
Radio 4, 4 September 2004

The complainant runs an independent production company. He complained to the Head of Programme
Complaints that the above programme contained | | minutes of copyrighted material from the documentary
film Battle for Warsaw without his permission; that the programme wrongly stated that the film was
commissioned by the Polish émigré movement, when in fact it was an independently made production; and
that an on-air correction had departed from the agreed text.

The Head of Programme Complaints replied in the following terms:

* He explained that, as they raised legal issues, the Programme Complaints Unit was not able to investigate
the complainant’s points about copyright.

* He upheld his complaint relating to the description of the programme as having been commissioned by the
Polish émigré movement.

* He noted that the confusion over the text of the apology was regrettable. He explained that this had
happened because, although the agreed apology was forwarded to Radio 4 Presentation, they mistakenly
used an earlier draft. Taken together, however, he was satisfied that the two corrections had addressed the
complainant’s main concern.

The complainant appealed to the Governors’ Programme Complaints Committee.

The Committee’s decision

The Committee reviewed the correspondence relating to this complaint. It noted that the Head of
Programme Complaints had upheld the complaint concerning the incorrect credit for Battle for Warsaw as
having been commissioned by a group of anti-communist Polish émigrés, whereas it had been commissioned
and wholly financed by the complainant.

The Committee took the view that the complaint relating to an infringement of copyright was a managerial
matter and not for the Governors. It noted that the BBC Head of Legal Affairs, Talents Rights Group, had
written to the complainant on the matter.

The Committee also noted that the confusion and omissions relating to the on-air apologies were
regrettable. It recognised the lengths to which management had gone to put the matter right. The
Committee concluded that the content of the apologies taken together represented an appropriate redress
to the complaint.

The appeal was not upheld.

Ten O’Clock News
BBC One, |5 and 28 September 2004

The complainant wrote to the Head of Programme Complaints about two news reports on the Ten O’Clock
News: the coverage on |5 September of the invasion of the House of Commons by hunt supporters and,
on 28 September, of the protests during Mr Blair’s speech to the Labour Party conference. The complainant
stated that the above items breached the BBC’s obligations to provide balanced coverage of controversial
political issues.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 35



His original complaint was that:

* The above items included one-sided interviews with pro-hunt demonstrators, while no time was given to
the opposing point of view.

* The BBC allowed anti-social stunts to be rewarded with free, unchallenged publicity, providing an incentive
for such stunts to be repeated.

The Head of Programme Complaints did not uphold the complaint on the grounds that:

* Neither item raised questions about the merits or otherwise of hunting with dogs, but about events in the
political sphere.

* On |5 September, the reports focused on the unprecedented breach of security in the House of
Commons, and on the violence which occurred in the pro-hunt demonstration.

* On 28 September, the report was about the demonstration, not an examination of the merits or
otherwise of hunting.

* In further correspondence, the Head of Programme Complaints said that, as a news organisation, the BBC
is bound to report demonstrations when the nature of the protest (as distinct from the topic) justifies it.

The complainant then appealed to the Governor’s Programme Complaints Committee on the following

grounds:

* The core argument of his complaint had not been properly addressed, namely that whatever the focus of
the BBC’s coverage of these pro-hunting demonstrations, the BBC had allowed them and the related
staged incidents to be used as a platform for pro-hunting propaganda (through the packing of the screen
with placards and the protestors explaining their actions or having their actions explained).

* The Head of Programme Complaints had not dealt with the second part of his complaint relating to the
anti-social element of demonstrations being rewarded with unchallenged publicity. The complainant was
not opposed to the reporting of demonstrations per se, but the incentive to indulge in related anti-social
stunts might have been reduced by not allowing protestors to explain their actions or by presenting the
views of the anti-hunting lobby in the package.

The Committee’s decision

The BBC Producer’s Guidelines note that “comprehensive coverage of demonstrations is an important part
of the BBC’s news coverage”. The Guidelines also note that there are pitfalls in covering demonstrations,
and that news coverage of a demonstration should offer a comprehensive and impartial view. The
Committee noted that the BBC was fully aware of the issues relating to coverage of protests and
demonstrations and the risk of giving undue publicity to individual groups or factions. In coming to its finding,
the Committee reviewed the transcripts and recordings of the reporting on the two days.

It noted that coverage on |5 September 2004 focused primarily on the security breaches and issues arising,
the violent protests, and the outcome of the vote to ban hunting. On 28 September, it was the nature of the
protests that the stories focused on.

The Committee took the view that the reports had reflected on events of each day, describing how they
unfolded and assessing their significance. The concerns of the protestors had been noted in context, but it
was not accurate to portray the reports as giving a platform for the “one-sided presentation of its views,
without fear of contradiction or rebuttal”.

In particular, the Committee noted that the protestors who were interviewed talked respectively about the
confrontation with the police, and their willingness to break the law. They were not voicing their views in the
hunting debate per se, and a balancing perspective of the anti-hunt lobby was not therefore needed.

The Committee concluded that, in the two instances cited by the complainant, appropriate care had been
taken, that the events being covered were of unanswerable importance and significance, and that the

reports had been appropriately framed.

The appeal was not upheld.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 36



To note

The Committee noted the following amendment to its finding on Top /0 Egypt (BBC Two, Thursday
27 December 2003), published in the quarterly bulletin for April—June 2004.

This appeal concerned a complaint that the presenter, Michael Wood, had “tracked the progress of
monotheism as the progress of civilisation”, but had mentioned only Christianity and Islam, and had
deliberately excluded Judaism.

The Committee did not uphold the complaint. It noted subsequently, however, that its findings had referred
to its conclusion being reached after “seeking expert opinion”, although such independent specialist advice
had not been taken. It subsequently commissioned an internationally respected scholar in this field to review
the programme. His report found that this was an engaging and well-balanced programme which was
historically accurate and aware of current trends in research and scholarship. However, it also found that
Michael Wood'’s omission of any reference to Judaism was historically problematic, although not inaccurate.
But, the report concluded, there was no evidence that the programme was, as the complainant suggested,
damaging to Jews and Judaism.

Having considered the report, the Committee decided not to uphold the complaint but agreed to inform
Michael Wood of the complainant’s concerns.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 37



Matters of taste and decency

Broadcasting House
Radio 4, 24 October 2004

The complainant wrote to the Head of Complaints about Fi Glover referring to Prince Harry as “carrot top”
at the start of an edition of Broadcasting House on Radio 4. She complained that this was "offensive and
detrimental to the nation’s perception of a member of a Royal Household whose position, status in life, in
our world, our nation is sanctified, sacred, deemed by God. Therefore, as such must be given due respect,
honour and addressed, accordingly.” The complainant then stated that the presenter should be “sacked or
apologise, unreservedly, to the United Kingdom and ultimately, HRH Prince Harry”.

The Head of Programme Complaints did not investigate this complaint on the grounds that it fell outside the
PCU'’s remit, which was confined to instances where there was reason to believe there might have been a
serious breach of editorial standards. The Head of Programme Complaints went on to explain that
humorous references to people in the public eye (including members of the Royal Family) have long formed
an accepted part of a range of BBC programmes.

The complainant was dissatisfied with this response and asked that the complaint be looked into again. The
Head of Programme Complaints referred the complainant to the Governors’ Programme Complaints
Committee.

At the opening to this edition of the programme the presenter Fi Glover said: “It’s 9 o’clock. Good
Morning. This is Fi Glover with Broadcasting House. Ginger topped, outside a night club, and ready to punch

”

you.

This was a clear reference to reports of Prince Harry lunging at a press photographer as he was leaving a
night club in the small hours, a story which attracted wide publicity.

The Committee’s decision

The Committee accepted that Fi Glover’s remark had been deeply offensive to the complainant. However,
the audience would have been aware of the circumstances referred to by Ms Glover as the incident was, by
this time, in the public domain. The Committee affirmed its belief that all members of the public and the
Royal Family were entitled to respect. It noted, however, that those who were in the public eye could, as in
this case, expect to be treated with a degree of humour.

The appeal was, therefore, not upheld.

BBC Programme Complaints: Appeals to the Governors Page 38



Remit of the Governors’
Programme Complaints Committee

The Governors’ Programme Complaints Committee (GPCC) consists of five Governors of the BBC, to
whom the full Board of Governors has delegated responsibility for ensuring that complaints made by
viewers and listeners are “given due consideration by and are properly handled” by the Corporation, as
required under the Charter. The activities and conclusions of the GPCC are reported to the full Board of
Governors. The Committee members are Richard Tait (Chairman), Deborah Bull, Professor Fabian Monds,
Angela Sarkis and Professor Merfyn Jones.

In fulfilling this remit, the GPCC undertakes regular reviews of the BBC’s processes and performance in
relation to complaints handling. In particular, the GPCC is responsible for the independent oversight of the
BBC’s strategic approach to complaints handling, and for monitoring the effectiveness of its processes, to
ensure both serve the public interest and reflect best practice.

In line with the GPCC’s responsibility for monitoring the effectiveness of complaints handling by BBC
management, it is also the specific function of the GPCC to consider appeals against decisions and actions of
the Editorial Complaints Unit (ECU) in dealing with serious editorial complaints, where complaints allege:

* that the complainant has suffered unfair treatment in a transmitted item

* that the complainant’s privacy has been unjustifiably infringed, either in a programme or item as
transmitted, or in the process of making the programme or item, or

* that there has otherwise been a failure adequately to observe the BBC'’s editorial guidelines

In order to give full consideration to an appeal, the GPCC may make any further enquiries of the
complainant, or those responsible for making the programme, which it considers necessary to determine the
appeal fairly. The GPCC aims to reach a final decision on an appeal within 12 weeks of receiving the
request.

The findings for all appeals are reported each quarter in this bulletin, Programme Complaints: Appeals to the
Governors. The bulletin is also available online at www.bbcgovernors.co.uk.

For a copy of the full remit of the GPCC or for further copies of this quarterly bulletin of appeals to the
GPCC, please write to:

The Secretary to the Governors’ Programme Complaints Committee
BBC

Room 211

35 Marylebone High Street

London

WIU 4AA

BBC Programme Complaints: Appeals to the Govenors Page x




<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 15%)
  /CalRGBProfile (ColorMatch RGB)
  /CalCMYKProfile (U.S. Sheetfed Uncoated v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile (None)
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 72
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 72
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 72
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
    /ENU <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


